Forarbeid:
Start alltid med å vaske området som skal slipes/lakkeres.
Vask hele området med silikonfjerner eller annen avfetting/vaskemiddel
som er beregnet til billakk. Det er veldig viktig å vær nøye med vasking, da fett og smuss kan påvirke sluttresultatet og i verste fall gjør at lakken flasser av. Når alt er vasket og tørket, kan det være lurt å maskere vekk områder som ikke skal slipes/lakkeres med tape. Bruk gjerne tape som er beregnet til sliping, eller legg flere lag med maskeringstape. Da unngår du å slipe igjennom tapen og skade områder som ikke skal lakkeres.
Sliping:
Start med grovt papir, her har det litt å si hvor grov skaden er. Er det grove riper i lakken kan det vær lurt å begynne med korning P120 - P180. Om skaden kun er i overflaten (klarlakken) kan det holde med P400 - P500 korning. Ta en vurdering av skaden før du begynner å slipe. En tommelfingerregel når det kommer til sliping av lakk er å ikke hoppe over en korning. For eksempel du begynner å slipe med P240 da forsetter du videre med P320, P400, P500 osv. Hvis du hopper over noen steg, kan du risikere og få sliperiper når du er ferdig med lakkeringen. Grunnen for dette er at et P500 slipepapir er for fint til å fjerne sliperiper fra et P240 slipepapir. Det kan derfor være lurt å begynne med P320 eller P400 for å se om du klare å slipe vekk ripen, da kan du unngå mye arbeid.
Skal du slipe vekk rust må du selvfølgelig begynne med grovt slipepapir som P60 eller P80 og jobbe deg oppover til P320,
før du legger på grunning. Det aller beste når det kommer til fjerning av rust er sandblåsing, men har ikke du tilgang til en sandblåser er det et god alternativ og legge på en rustomvandler som Brunox rustprimer, etter du har slipt vekk det du klarer av overflaterusten.
Forskellige slipepapir korninger:
Under finner du steg for steg, hvordan du skal utbedre en lakkskade.
Bildene er hentet fra www.mirka.com